Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jazykové porozumění matematickým slovním úlohám
Chmelařová, Nikola ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Při řešení matematické slovní úlohy je zásadní, aby jí žák napřed správně porozuměl. V této práci jsme se proto pokusili najít konkrétní problematická místa z hlediska jazykového porozumění ve slovních úlohách. Teoretická část ukazuje propojení matematické a čtenářské gramotnosti, vymezuje pojem slovní úloha a nabízí různé typy slovních úloh, popisuje jednotlivé fáze řešení slovních úloh a poukazuje na možné problémy spojené s řešením slovních úloh. Dále se věnuje jazykové charakteristice slovních úloh v různých rovinách, a to v rovině textové a kontextové, syntaktické, lexikální i morfologické, a poukazuje na potenciálně problematické jazykové jevy, které se v textu slovních úloh mohou vyskytovat. V praktické části jsme analyzovali jazyk vybraných slovních úloh z přijímacích testů na čtyřletá a osmiletá gymnázia a maturitních písemných testů (JPZ a didaktické testy MZ) a následně jsme tyto úlohy otestovali na žácích základní školy a gymnázia. Analýza úloh a testy nám v kombinaci s rozhovory pomohly odhalit problematická místa z hlediska jazykového porozumění úlohám. Jako problematická se ukázala délka úloh v kombinaci s komplikovaným členěním textu či dlouhými větami a souvětími, dále délka vět a souvětí v kombinaci s dalšími jazykovými prvky (matematické termíny, zdánlivě chybějící informace,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.